Reklama
 
Blog | Michal Tošovský

Headhunting u policie? Aneb pro peníze ne, za peníze ano…

Vedení Policie ČR se rozhodlo vyplácet tři až pět tisíc korun policistům za to, že přivedou nového kolegu ke sboru (tedy že policista projde přijímacím řízením, splní všechny podmínky a k policii skutečně nastoupí). Zároveň Policejní prezidium vyhlásilo výběrové řízení na kampaň, kterou chce přitáhnout k policii další lidi a zalepit v současnosti bezmála čtyřtisícový podstav. Pomiňme, že tak činí za situace, kdy v ČR je snad jen s výjimkou Kypru v Evropě nejvíce policistů (jeden připadá na 210 obyvatel) - prostě cítí objetkivní potřebu, neboť bez doplnění stavu nebude zvládat naplňovat funkce, pro něž si policii platíme.

Už jsem si za toto léto zvykl, že přetrvávající vedra nebrání jedné z parlamentních stran (zatímco ostatní stranické špičky se pečou někde u vody) masírovat nás, nebožáky občany, vyjádřeními k čemukoliv… Ostrý nesouhlas ČSSD s tímto postupem mne tedy nepřekvapuje. Ani já nevím, jestli je to morální nebo ne. Na druhou stranu, sloužit vlasti zadarmo je samozřejmé a když vám za to někdo zaplatí, ještě lépe, že… Ostatně ty, co nemají předpoklady, vytřídí testy – a shánění lidí pro určité profese je dnes velmi výnosný obchod a nejsem si vědom, že by to někomu vadilo…

V tomto případě ale nepůjde ani tak o headhunting, jak jsem si troufl napsat v titulku, půjde spíš o feethunting, nabírat se budou hlavně pěšáci, jichž je nedostatek, a je velmi pravděpodobné, že se budou nabírat do stejných útvarů, z nichž pochází jejich "verbíři". Mezi policisty na základních útvarech přitom v současnosti žádné velké nadšení nepanuje, stále se nevyrovnali s tím, že někteří z nich si pohoršili v důsledku nového služebního zákona na příjmech a s tím, že sice mají o půl hodiny kratší pracovní dobu, ale hodiny stejně napracují v povinných 150 hodinách přesčas zadarmo… A právě v tom tkví potenciální úspěch tohoto tahu (pokud se mezi mužstvem chytne) – pokud mám naverbovat někoho, s kým budu pracovat, nebudu mu vykreslovat práci u policie v zářivých barvách jenom kvůli pěti tisícům na ruku – spíš mu budu muset říct všechno po pravdě, aby mi pak celý život nevyčítal, kam jsem ho to dostal. Ti, co přesto přijdou, budou zřejmě vysoce odolní a odhodlaní, pro práci u policie jako stavění – jenom projít těmi testy. Ale takoví, kteří by i přes ty černé odstíny chtěli k policii, tam už nejspíš budou. Takže vlastně nevím, co si o tom myslet – třeba se dočkáme nějakého vyhodnocení tohoto tahu…

Trochu starosti mi dělá vypsané výběrové řízení na reklamní kampaň na práci u policie. Dosavadní pokusy nejsou z nejpodařenějších – státní "Hledám parťáka" na první pohled dvakrát netáhne a zobrazuje co do počtu okrajové policejní profese (policista na koni, se samopalem, na motorce, na člunu – těch možná v padesátitisícovém sboru nejsou dohromady ani tisíce, spíše stovky), o metropolitní "Akci Praha" radši vůbec nemluvit. V zahraničí se při náborech osvědčilo hrát spíš na nepolicejní struny – šest týdnů dovolené není k zahození, po patnácti letech služby dokonce osm (skrze nárok na dva týdny rehabilitace); ani nárok na výsluhový příspěvek po patnácti letech není špatný… A přestože si policisté stěžují na výši svého příjmu, myslím, že přehoupnout se po deseti letech služby přes hranici průměru v populaci s vidinou dalšího růstu není k zahození. Tedy pro kluka/holku po maturitě, s nimiž se pro policii počítá. (To platí bez příplatků a pro policisty bez ambic na kariérní růst,
příjem může být samozřejmě i vyšší, ale těžko může být nižší).

Reklama

Zkrátka – víc čísel místo nic neříkajících frází o finančním zajištění a perspektivní profesi by kampaním do budoucna pomohlo. Když půjde všechno podle plánu, v prosinci budou viset první billboardy… No není to napětí vzrušující?