Reklama
 
Blog | Michal Tošovský

Policejní PR v okurkové sezóně 2007

Těžko říct, jestli je to shoda náhod, nebo jestli vedení policie vycítilo šanci být více vidět; každopádně PČR vysílá v létě sebevědomě vyznívající zprávy, které mají za cíl přesvědčit veřejnost, že svoji práci dělá dobře a chce ji dělat ještě lépe. A protože se toho v těchto parných dnech příliš neděje, jeden z hlavních nepřátel - televize a tištěná média - policii v této snaze vychází vstříc.

Hra s čísly

Důkazem je hned první velká zpráva z policejních kruhů tohoto léta – totiž odvolání ředitele služby dopravní policie. Vysokou úmrtnost na silnicích letos policisté od jara vysvětlují teplou zimou, kdy se dalo jezdit rychle, a tudíž i životu nebezpečněji – tomu se dá uvěřit. Nasvědčovaly tomu i první oficiální zdůvodnění odchodu plk. Bambase – běžná obměna na manažerských postech. Potvrdil to i náměstek policejního prezidenta Bílek tím, jak dlouho odolával tlaku novinářů, než ze sebe nechal vymámit požadovanou větu o nespokojenosti s prací ředitelství s ohledem na vysoké hodnoty úmrtnosti řidičů, která obletěla televizní i tištěné deníky. A výsledek? V paměti se místo nejistého funkcionáře uchová velitel, který se staví k problémům čelem – i za cenu obměny na tak jistém postu, jakým bylo pro plk. Bambase po čtrnáct let křeslo ředitele služby dopravní policie. O průzkumu, který publikovalo policejní prezidium takřka současně, jsem již psal na jiném místě – neuvěřitelná zpráva, že jsme spokojeni s prací policie, prolétla médii jako kulový blesk.

Dokáže tohle váš běžný prášek?

Jedním ze závěrů, které z průzkumu vyvodilo policejní prezidium, je potřeba "využít vnímání prestiže policejní práce k výběru nových policistů". A protože železo se má kout, dokud je žhavé, bude policie od září svou práci propagovat v médiích – prostřednictvím reklamních spotů… I když to nemá být hlavním cílem, podle aktuálně.cz šéf kampaně Jaromír Matoušek očekává, že "vedlejším
produktem kampaně bude i zvýšený zájem o práci u policejních složek"
. Hlavním cílem je pak představit policii "jako organizaci, která je službou občanům
a má prosociální cíle"
. Dávno víme, že policie by takovou službou měla být; zda takovou skutečně je bychom se však měli dozvídat z naší osobní zkušenosti, případně ji obtiskovat v průzkumech veřejného mínění. Ale takhle?

Reklama

Kdo si hraje, nezlobí…

Mezi letními zprávami mě tak nakonec nejvíce potěšilo upozornění na Policejní mistrovství světa ve fotbale 2007. "Jsme normální a baví nás stejné věci jako ostatní" – tak by se dal přeložit vzkaz, který tímto vysílá policie na veřejnost (nutno přiznat, že značná část populace policisty za normální nepovažuje). Být vidět v situacích, ve kterých policista vyznává stejné hodnoty a má stejné cíle jako ostatní je přesně to, co současné prezentaci Policie ČR chybí (nemusí jít nutně o fotbal). Abych to shrnul – věřím, že než se doslýchat, že policie je prosociální, je pro navazování dobrých vazeb s občany účinnější vidět na vlastní oči, že není asociální.

Finále se bude vysílat v sobotu 18.srpna od 17,00 v přímém přenosu na ČT4. Když se český tým probojuje až tam, mohlo by dojít k situaci, kdy by se pro fotbalového TV fanouška aspoň na 90 minut stali z policajtů "naši". To by byl vážně gól…